- Reklama -zprávy
- Reklama -udalosti

Výdaje britských spotřebitelů se v listopadu zvýšily

Výdaje britských spotřebitelů se v listopadu zvýšily. Přispěl k tomu dřívější začátek vánočních nákupů než obvykle i oživení výdajů v pubech a restauracích před zprávami o omikron variantě nového koronaviru. Ukázal to v úterý průzkum britského konsorcia maloobchodníků (British Retail Consortium, BRC).

BRC, které zastupuje velké maloobchodní prodejce, uvedlo, že celkové tržby v listopadu 2021 byly o 5 % vyšší než v předchozím roce. To je největší meziroční růst od července a citelné zrychlení z říjnovému nárůstu o 1,3 %.

Separátní údaje poskytovatele kreditních a debetních karet Barclaycard ukázaly, že spotřebitelské výdaje, které zahrnují položky od stravování, cestování až po nakupování, byly minulý měsíc o 16 % vyšší než v listopadu 2019, tedy před pandemií nového koronaviru.

Spotřebitelská poptávka v Británii byla i během pandemie poměrně odolná, protože příjmy domácností podpořily vládní opatření. V rámci sektorů však došlo k výrazným posunům – velká část maloobchodních výdajů se přesunula do online prostoru, a to se změnilo jen částečně, když se obchody znovu otevřely.

Cestování zůstává v depresi, přičemž výdaje na letenky jsou 22,1 % pod úrovní před dvěma lety.

Výdaje na restaurace klesly o 4,3 % ve srovnání s listopadem 2019. Tempo jejich poklesu se však zpomalilo z říjnových 8,3 %, ukázaly údaje Barclaycard.

Celkové tzn. nepodstatné výdaje rostly v listopadu 2021 nejrychlejším tempem od začátku pandemie, a byly o 17,7 % vyšší než před dvěma lety.

Ekonomové však předpovídají, že disponibilní příjem domácností bude v nadcházejících měsících stále více mačkat stoupající inflace. A zároveň od dubna 2022 se zvýší daně z mezd, což zkomplikuje situaci Bank of England, která má příští týden zvážit zvýšení úrokových sazeb.

Ředitelka BRC Helen Dickinsonová uvedla, že listopadové zvýšení výdajů částečně odráželo výprodeje na tzv. bronzové. černý pátek (poslední pátek v listopadu), přičemž tentokrát začaly dříve než v předchozích letech.

„Když si lidé tuto zimu připravovali šatníky na chladné počasí, spotřebitelé využili i zlevněné oblečení,“ konstatovala a dodala, že se tak přesunulo těžiště výprodejů na černý pátek, které se v minulosti soustřeďovalo zejména na elektroniku a domácí spotřebiče.

Takzvané srovnatelné tržby v obchodech otevřených více než rok byly v listopadu o 1,8 % vyšší než loni, což byl lepší výsledek než jejich pokles o 0,2 % v říjnu.

Čtyři z 10 dotázaných spotřebitelů uvedli, že začali s vánočními nákupy dříve než v minulosti, uvedla společnost Barclaycard.

„Příchod vánočních trhů a světel ve Spojeném království přinesl v listopadu do maloobchodního, rekreačního a pohostinského sektoru určitou sváteční náladu, zatímco návrat tmavých nocí a chladných večerů způsobil, že Britové utráceli více na domácí aktivity,“ řekl výkonný ředitel Barclaycard José Carvalho.

Doporučujeme

Další články autora